Minggu, 07 Februari 2010

Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China Memberi Perhatian Berat terhadap Pembangunan Sosioekonomi di Ningxia

Apabila kerajaan China mengamalkan dasar pembangunan bahagian barat, Wilayah Autonomi Hui Ningxia mengambil peluang itu untuk berusaha memajukan sosioekonomi di wilayah tersebut berasaskan sains.
Jumlah KDNK, pendapatan perkapita penduduk dan pendapatan kaum tani di Ningxia agak tinggi berbanding beberapa provinsi di bahagian barat pada tahun 2007. Kadar pertumbuhan ekonomi di wilayah tersebut lebih tinggi berbanding dengan kadar pertumbuhan ekonomi nasional. Selain itu, jumlah penjanaan tenaga elektrik perkapita wilayah itu tertinggi iaitu yang pertama di China, dan jumlah pengeluaran arang batu perkapitanya yang ketiga banyaknya.

Bekas Presiden China Jiang Zemin ketika mengadakan lawatan kerja ke Ningxia pada Jun 2006 menegaskan bahawa pembangunan bahagian barat merupakan dasar yang penting untuk negara. Kerajaan perlu menyediakan dasar keutamaan dari segi kewangan, kutipan cukai, pelaburan asing, perdagangan luar, tenaga profesional, sains dan teknologi serta pendidikan di wilayah tersebut.
Ningxia yang dikenali sebagai pusat tanaman buah wolfberry China dan pusat ubi kentang mempunyai sumber tenaga yang kaya. Sedangkan, keadaan ekologi di wilayah itu amat buruk dan sumber airnya agak berkurang.
Presiden China Hu Jintao ketika berkunjung ke Ningxia pada Jun 1995 dan Mei 2000 menegaskan bahawa kerajaan pelbagai peringkat di Ningxia perlu mengutamakan pertumbuhan ekonomi, meningkatkan pembaharuan dan menggunakan keunggulan tempatan agar menjamin ekonomi di wilayah itu berkembang secara berterusan, pesat dan sihat.
Ketika kali ketiga mengadakan lawatan kerja ke Ningxia pada April 2007, Presiden Hu menegaskan bahawa wilayah itu perlu mengambil peluang pelaksanaan dasar pembangunan bahagian barat, dengan berusaha membangunkan desa baru, mengubahsuai cara pertumbuhan ekonomi, meningkatkan pembaharuan dan menyediakan pos pekerja yang lebih banyak mereka itu perlu menyediakan jaminan sosial untuk penduduk serta berusaha mengatasi kemiskinan. Selain itu, beliau meminta kerajaan Ningxia menangani dengan baik hal ehwal etnik dan agama Islam di wilayah tersebut agar keharmonian masyarakat dapat berkekalan.
Dengan sokongan kerajaan pusat, Ningxia berusaha mengembangkan industri arang batu mulai pada tahun 2002. Industri tersebut menjadi tunggak kepada pertumbuhan ekonomi di wilayah tersebut.
Semasa meninjau ke pusat sumber tenaga dan industri kimia Ningdong, Presiden itu menegaskan bahawa Ningxia kaya dengan sumber arang batu, gali-galian dan sumber air dari Sungai Kuning. Selain itu, pemandangan alam, sejarah, kebudayaan dan adat resam etnik di wilayah itu juga amat unik. Ningxia perlu berusaha menjayakan pembangunan pusat sumber tenaga dan industri kimia Ningdong serta memajukan sektor perdagangan dan pelancongan.
Pada tahun-tahun kebelakangan ini, Jawatankuasa Pusat Parti Komunis dan Dewan Negara China mahukan pelbagai kementerian meningkatkan sokongan terhadap Ningxia dan membantu wilayah itu menggubal rancangan pembangunan jangka panjang. Pada 20 Ogos lalu, Dewan Negara telah meluluskan Beberapa Cadangan untuk Mendorong Pembangunan Sosioekonomi Ningxia.
Dalam tempoh 50 tahun yang lalu, jumlah ekonomi Ningxia telah meningkat 59 kali ganda. Setelah China mengamalkan dasar pembaharuan dan pintu terbuka, khususnya setelah dasar pembangunan barat dilaksanakan, ekonomi di Ningxia berkembang dengan lebih pesat.
Keadaan ekologi di Ningxia amat buruk. Jumlah hujan di wilayah itu amat kurang dan banyak tanahnya bertukar menjadi padang pasir. Keadaan ekologi di kawasan Xihaigu adalah paling buruk di wilayah Ningxia. Parti Komunis dan kerajaan China berusaha memperbaiki keadaan ekologi itu supaya dapat meningkatkan taraf hidup penduduk di kawasan tersebut.
Masalah tanah yang bentukan menjadi padang pasir di Ningxia amat menarik perhatian kerajaan pusat. Presiden China Hu Jintao beberapa kali mengadakan lawatan kerja ke padang pasir di Ningxia dan meminta pandangan pakar mengenai cara mencegahnya. Pada Mei 2005, Presiden China Hu Jintao telah menziarahi pekerja cemerlang kebangsaan dalam bidang mencegah tanah menjadi pasir, Bai Chunlan. Dalam pertemuan itu, Presiden Hu menegaskan bahawa keberkesanan ekologi dan ekonomi amat penting dalam usaha memperbaiki keadaan alam sekitar. Kerajaan perlu menyediakan peruntukan dalam jumlah besar untuk menjayakan usaha tersebut berdasarkan sains dan teknologi yang maju.
Kehidupan rakyat di Ningxia sentiasa menarik perhatian pemimpin-pemimpin negara. Pada April 2007, Presiden China Hu Jintao melawat Xihaigu yang merupakan kawasan paling mundur di wilayah itu. Beliau menegaskan bahawa kerajaan perlu menyediakan peruntukan yang lebih untuk pembangunan sosioekonomi dan peningkatan taraf hidup penduduk di desa agar berjaya mengatasi kemiskinan dengan secepat mungkin.
Usaha daripada kerajaan untuk mengatasi kemiskinan di Xihaigu amat berjaya. Jumlah penduduk yang hidup susah di kawasan itu telah menurun daripada 1398 ribu orang pada tahun 1993 kepada 50 ribu pada masa sekarang. Pada tahun 2007, jumlah pendapatan perkapita kaum tani di Xihaigu mencatat 2215 yuan RMB dan meningkat 12.2% berbanding dengan tahun sebelumnya. Peningkatan pendapatan kaum tani di kawasan itu adalah paling pesat di Ningxia.
Pendidikan di wilayah itu juga kian maju. Kadar kemasukan kanak-kanak ke sekolah menengah rendah di Ningxia mencatat lebih 80% dan lebih tinggi 5.6% daripada tarafnya di seluruh negeri. Terdapat lebih 20% lepasan sekolah menengah di Ningxia dapat mengikuti pengajian di institusi peringkat tinggi. Sementara itu, lebih 85% kaum tani di wilayah itu dapat menikmati kemudahan perubatan kerjasama desa dan sistem jaminan sosial yang melibatkan semua penduduk di bandar dan desa. Sehingga kini, sebanyak 187 buah pekan di Ningxia telah mempunyai pusat kegiatan seni budaya untuk penduduk. Keluasan padang pasir di Ningxia telah berkurang dari 1.65 juta hektar pada awal tahun 1980-an kepada 1.18 juta hektar pada masa sekarang. Ia menjadi wilayah pertama di China yang mencapai matlamat dapat mengurangkan keluasan padang pasir. Taraf hidup penduduk pelbagai etnik di Ningxia juga meningkat secara ketara. Dalam tempoh 50 tahun yang lalu sejak Wilayah Autonomi Hui Ningxia ditubuhkan, penduduk pelbagai etnik di wilayah itu hidup bersatu padu, tolong-menolong dan sama-sama berusaha untuk memajukan sosioekonomi di wilayah tersebut.

Penulis: Andika


Tidak ada komentar:

Posting Komentar